Encyklopedia objawów chorób - alfabetyczny spis
 
 

Jak łagodzić PMS?

 

26 listopada 2013

|

Kategoria: Zdrowie kobiety

 
Jak łagodzić PMS?

PMS czyli zespół napięcia przedmiesiączkowego dotyka każdą kobietę. Jedne odczuwają to mocniej inne słabiej. Warto wiedzieć, czym się objawia oraz jak można minimalizować odczuwanie skutków PMS. Trzeba pamiętać i w zasadzie nie trzeba o tym mówić, bo są pewne etapy, w których kobieta jest w złym nastroju – wydawałoby się bez powodu.

Jak rozpoznać, że mamy do czynienia z PSM?

Otóż, bardzo dużo kobiet doskonale wie, że właśnie zbliża się miesiączka. Z fizycznych objawów są to m.in. zbieranie się wody w organizmie, przez co możemy przybrać na wadze nawet 2 -3 kilo. Ponadto dokucza nam zazwyczaj lekki ból piersi. Tym stanom towarzyszą często wahania nastrojów. Dlaczego tak właśnie się dzieje? Z prostej przyczyny. Winne są hormony. W tej fazie cyklu miesiączkowego spada poziom endorfin i serotoniny, natomiast wzrasta progesteron. Skutkuje to właśnie złym samopoczuciem psychicznym i fizycznym.

Można narzekać i mówić, że nie ma na to dobrej rady. Ale to błędne założenie. Na każdy problem jest rada.

Jak radzić sobie PMS?

Skoro na wszystko jest rada, także możemy sobie poradzić z hormonami. Pytanie tylko, w jaki sposób? Otóż, w pierwszej kolejności trzeba pomyśleć o dobrej diecie. W tym kontekście oznacza to, iż musimy zadbać, aby ograniczyć sól. Zatrzymuje ona wodę w organizmie. Warto zadbać, by dieta była bogata w owoce i warzywa. Ważne jest, aby nasz organizm miał wystarczającą ilość witamin. Ważne jest, by pić dużo wody. Dzięki temu nasz organizm będzie nawodniony, a to jest bardzo ważne.

Jeśli bóle przedmiesiączkowe nam bardzo doskwierają, warto zadbać o wizytę u lekarza. Być może skoryguje on nieprawidłowości o podłożu chorobowym odpowiednimi suplementami.

Ważne są ćwiczenia fizyczne. Dzięki nim nasz nastrój będzie ciągle w dobrej kondycji. Trzeba pamiętać, że w czasie ii fazy cyklu miesiączkowego, w której to odzywa się napięcie, endorfiny spadają. Zatem warto przyjrzeć się zajęciom, które sprawiają, że poziom naszych hormonów szczęścia idą w górę. Co to za zajęcia? Oddając się tańcu, pływaniu, bieganiu, czy nawet drobnym zajęciom ruchowym sprawiamy, że owe hormony czują, że się nimi interesujemy, odwdzięczając się nam dobrym nastrojem. Spróbujmy, choć czasem nam się nie chce. Ponadto my same doskonale wiemy, co lubimy robić i co sprawia nam przyjemność. Dlatego czyńmy to! Tylko czynności, które sprawiają, że czujemy radość i duży wzrost energii warte są wykonywania w wolnym czasie. Oddajmy się swemu hobby. Miejmy czas dla samych siebie. Wtedy nasze samopoczucie będzie bardzo dobre. Bonusem będzie zmniejszone napięcie przedmiesiączkowe.

Co jeszcze możemy robić, aby pohamować niezwykłą złość?

Niektórzy mówią, że bardzo ważne jest picie herbatek ziołowych. Mimo, że ich przeciwnicy twierdza, iż one nie działają, to warto spróbować. Pamiętajmy, że to, co działa na jednych, na drugich może nie działać. A na rynku jest sporo dostępnych herbat, które rozluźniają, rozkurczają. A zatem dobrze działają na nasz organizm. Warto o tym pamiętać.

Jak we wszystkim trzeba zachować umiar. Mając na uwadze nasze dobro – czyli chęć zminimalizowania bolączek przedmiesiączkowych - wprowadzajmy ćwiczenia fizyczne, zdrowe odżywianie, ale też nie przesadzajmy. Tylko racjonalizacja naszych potrzeb sprawi, że poczujemy się zdrowo pod każdym względem. Pamiętajmy, że nadwyrężenie organizmu też nie poprawi nam samopoczucia, a wręcz odwrotnie.

Karolina Tarabańska

 
 
Tagi: ból przed miesiączkowy, pms, psm, co to jest pms, co to jest psm, wahania nastrojów, ogromny ból przed miesiączką, dzinwe bóle przed miesiączką, bolesne miesiączki, bolesny okres

Komentarze